تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی

تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی

  • معامله آسان

مالکید یا مستاجر؟ برای تنظیم اجاره‌نامه، به بنگاه املاک نروید

جام جم سرا: افرادی که اصطلاحاً بنگاهی نامیده می‌شوند، سعی می‌کند نه سیخ بسوزد، نه کباب. مالک و مستأجر هم که هر کدام دارند ساز خود را می‌زنند. در این میان بنگاهی سعی می‌کند وسط ماجرا را بگیرد، مبادا معامله به هم بخورد و دستش از کمیسیون چرب دریافتی کوتاه بماند. بلند می‌گوید: «صلوات بفرستید.»

صلوات می فرستند و مرد بنگاه‌دار کاغذ بزرگ اجاره نامه را روی میز پهن می‌کند و شروع می کند به نوشتن.عرف این است که به محض توافق بین مالک و مستأجر، مشاور املاک قلم به دست بگیرد و کار را فیصله دهد.
طرفین معامله تصور می‌کنند دفتر مشاور املاک تنها جایی است که از این اجاره‌نامه‌ها دارد و فقط آنها هستند که می‌توانند اجاره‌نامه و شرایط طرفین را در آن ثبت کنند. آنها فکر می‌کنند سندی که بنگاهی می‌نویسد مو لای درزش نمی‌رود و دلشان به هولوگرام بالای کاغذ و کد رهگیری آن خوش است اما متأسفانه اگر از هر صد نفر بپرسی، شاید یکی پیدا شود که بداند سندی که بنگاهی می‌نویسد، سندی کاملاً عادی است، نه رسمی!
اگر بگوییم ارزش قانونی سندی که بنگاهی می‌نویسد با ارزش یک برگ کاغذ که مالک و مستأجر در منزل خودشان بنویسند، فرق چندانی ندارد، بیراه نگفته‌ایم.
قطعاً اگر به هر دوطرف بگویی همین اجاره نامه را به جای آن که در بنگاه مشاور املاک بنویسی، می‌توانی در دفترخانه سر خیابان، و صدالبته محکم‌تر هم بنویسی، چشمانشان گرد می‌شود؛ چون فکر می‌کنند دفاتر اسناد رسمی، تنها جایی برای ثبت خرید و فروش هستند و غیر از این کاری نمی‌کنند، اگر هم مطلع باشند از ترس هزینه پای‌شان را به دفترخانه نمی‌گذارند.

هزینه ثبت سند در دفترخانه اسناد رسمی

اگر کسی بخواهد اجاره نامه اش را به جای بنگاه در دفتر اسناد رسمی ثبت کند و از مزایای سند رسمی هم برخوردار شود باید چقدر هزینه کند؟
احمدعلی سیروس، عضو هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و مسئول کمیسیون پژوهش در پاسخ به این سؤال می گوید: «هزینه ثبت اجاره در دفاتر اسناد رسمی کمتر از هزینه ای است که مشاور املاک برای این کار می‌گیرد.»
وی با ذکر مثالی در این زمینه بیشتر توضیح داده و می‌افزاید: «اگر بنگاهی برای خانه ای که رهن کاملش صد میلیون تومان باشد اجاره نامه بنویسد، از هر طرف معامله 750 هزار تومان دریافت می کند. این در حالی است که در دفاتر اسناد رسمی 450 هزار تومان برای ثبت سند رسمی اجاره نامه دریافت می شود. این رقم در دفاتر اسناد رسمی ‌پلکانی بالا نمی‌رود و از این نظر برعکس بنگاه املاک است. همچنین تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی ‌هر 4 سال یکبار توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود و این طور نیست که به صورت تصاعدی بالا برود. به این معنا که هرچه قیمت مورد معامله بالاتر باشد حق التحریر به همان میزان افزایش نمی‌یابد بلکه به نسبت کاهش پیدا می‌کند و هزینه حق الثبت هم با همین مبلغ گرفته می‌شود.
همچنین وقتی سندی در دفاتر اسناد رسمی ‌تنظیم شد، اگر مالک ودیعه را پرداخت نکرد یا مستأجر خانه را خالی نکرد پیگیری این موضوع بسیار راحت است چون در دادگستری پیگیری این موضوع زمان بر است و هزینه و وقت زیادی می‌خواهد، اما وقتی در دفاتر تنظیم شده باشد می‌توانید به ادارات اجرای ثبت مراجعه کنید که با صرف زمان بسیار کمی خواسته شما اجرایی می شود.»

درباره ی Vytr908745r6

مطلب پیشنهادی

تشخیص نوع اسکلت یک ملک

تشخیص نوع اسکلت یک ملک ویژگیهای فنی ملک تشخیص نوع اسکلت یک ملک از روی …